اهمیت مصرف صبحانه


اهمیت مصرف صبحانه

متاسفانه یکی از وعده های غذایی که بسیار مورد بی توجهی قرار می گیرد و به آسانی از برنامه ی غذایی روزانه حذف می شود، وعده ی صبحانه است. در بسیاری از رژیم های لاغری نیز افراد به دلیل آگاهی کم و اطلاعات نادرست، این وعده را حذف می کنند تا به اصطلاح خودشان میزان کالری دریافتی را کاهش دهند. اما باید بدانید که اگر میخواهید لاغر شوید، حتما صبحانه بخورید!

صبحانه (Breakfast) به معنای باز کردن و شکستن روزه می باشد. از آنجایی که فاصله ی بین آخرین وعده ی غذایی (شام) در روز قبل و اولین وعده ی غذایی همان روز(صبحانه) فاصله ی زیادی وجود دارد(حدود 8 – 12 ساعت)،بدن در حالت روزه داری قرار دارد.لذا واژه Breakfast واژه ای مناسب برای این وعده است. پس از این ساعات طولانی بدن جهت تجدید قوا و افزایش سوخت و ساز،به صبحانه ای سالم و متعادل نیاز دارد.

این حالت روزه داری، سبب افت شدید قند خون می شود.بنابراین چنانچه در صبح نیاز به فعالیت های فکری داشته باشید، تمرکز کافی نخواهید داشت و سبب افت بازدهی، خصوصا در دانش آموزان می شود.

صبحانه،جهت افزایش متابولیسم ضروری است. از آنجایی که در زمان خواب متابولیسم بدن کاهش می یابد، تنها راه برای افزایش آن و نرمال شدن سطح متابولیسم، صرف صبحانه ای مناسب است که به بدن این امکان را می دهد تا کالری مناسب را بسوزاند و از تجمع کالری و افزایش وزن جلوگیری کند.همان گونه که برای به کار افتادن اتومبیل، استارت لازم است، صبحانه مانند استارت برای متابولیسم بدن ما می باشد.

از طرفی یکی دیگر از فواید صبحانه ، پرهیز از ریزه خواری است.  در صورتی که شما صبحانه را حذف کنید، میزان بیشتری از تنقلات را در طول روز میل می کنید و نتیجه ی آن افزایش وزن و رژیمی است که پس از مدتی غفلت، انتظار شما را می کشد.

همچنین صرف این وعده به شما این امکان را می دهد تا در وعده های غذایی بعدی، حجم مناسبی از غذا را میل کنید، بدون آنکه احساس گرسنگی کنید. از این طریق شما وسوسه به خوردن تنقلات و شیرینی ها و آجیل ها که کالری بالایی دارند،نمی شوید.

بهترین صبحانه کدام است؟

بهترین صبحانه،صبحانه ایست که مطابق با بشقاب غذای سالم باشد. بر طبق این بشقاب، سهم عمده ی غذای ما را باید میوه ها و سبزیجات تامین کند.چنانچه بشقاب گردی را در نظر بگیریم،نصف آن را میوه ها و سبزیجات، یک چهارم آن نان و غلات، و کمتر از یک چهارم آن را پروتئین تشکیل دهد. صبحانه ی معمول ایرانی ها که نان و پنیر است، اگر همراه سبزی خوردن، خیار و گوجه فرنگی باشد، این بشقاب را به خوبی کامل می کند. البته توجه به میزان نان مصرفی اهمیت بالایی برای تعادل در این بشقاب دارد.

باید به این نکته توجه نمود که یکی از اجزای فراموش ناشدنی این بشقاب، لبنیاتی است که در کنار آن وجود دارد. بنابراین چنانچه در کنار بشقاب نان و پنیر و سبزی یا خیار و گوجه، قدری مغز گردو و یک لیوان شیر باشد، این بشقاب را کاملا تکمیل می کند.

در افرادی که طبع سردی دارند، به دلیل طبع سرد پنیر و شیر، برای اعتدال آن ها میتوانند از گردو یا سیاهدانه در کنار پنیر و از عسل یا خرما در کنار شیر استفاده کنند.



اهمیت مصرف صبحانه

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک نظر دهید