تب مالت و لبنیات سنتی


تب مالت و لبنیات سنتی

بیماری تب مالت یا بروسلوز، یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد. مصرف شیر و لبنیات یا محصولات گوشتی حیوانات آلوده موجب سرایت بیماری به انسان می‌شود. علائم شامل تب، لرز، تعریق، ضعف، خستگی، درد کمر، مفاصل و عضلات و سردرد می‌باشد. علائم می‌تواند پس از چند هفته تا چند ماه از بین رفته و مجددا عود کند. در برخی افراد می‌تواند به حالت مزمن تبدیل شود و حتی تا چند سال پس از درمان، علائم پایدار باقی بماند. علائم بلند مدت شامل خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره‌های ستون فقرات می‌باشد.

متاسفانه روند ابتلا به این بیماری در کشور رو به افزایش است و یکی از دلایل آن استفاده از لبنیات محلی یا سنتی می‌باشد.

نتيجه يك پژوهش 3 ساله در ايران توسط دکتر عزیزاله کمال‌زاده، متخصص تغذیه، نشان داد که بار میکروبی شیرهای فله‌ای، بین 10 تا 20 میلیون در هر سی‌سی بود. زمانی که این شیرها به شهر منتقل می‌شد بار میکروبی به 500 میلیون در هر سی‌سی می‌رسید، براساس استانداردهای کشور ما، بار میکروبی در هر سی‌سی باید کمتر از 1 میلیون باشد. از میکروب‌های موجود در شیرهای سنتی می‌توان استافیلوکوک اورئوس، عامل بیماری ورم سینه را نام برد. این میکروب در شیر، سمی تولید می‌کند که با حرارت 100 درجه از بین نمی‌رود و نیازمند حرارت بالای 100 درجه است. این سم در بدن زخم‌هایی همانند تبخال ایجاد می‌کند. حدود نيمي از شیرهای محلی حاوی لیستریا بودند که باعث سقط جنین و مسمومیت‌های خونی می‌شود. شیرهای محلی آلوده به بروسلایا عامل بیماری تب مالت بودند.

كارهايي كه در تهيه لبنيات سنتي انجام نمي دهند

عامل بیماری تب مالت با جوشاندن از بین می‌رود ولی در موقع تهیه پنیر محلی و سرشیر، شیر را نمی‌جوشانند.
پنیر نیز باید 3 ماه در آب‌نمک بماند که این کار نیز انجام نمی‌شود.
در تهیه سرشیر، شیر باید10 تا 20 دقیقه جوشانده و مرتب هم زده شود، ولی تولیدکنندگان لبنیات سنتی این کار را نمی‌کنند.
همه چربی در بالای شیر جمع می‌شود و عامل تب مالت روی آن چربی قرار می‌گیرد و ممکن است از آن در تهیه بستنی نیز استفاده شود.

برعکس تصور مردم، آزمایش‌ها نشان داد که 38 درصد شیرهای محلی، دارای مواد افزودنی هستند و موادی مانند جوش‌شیرین یا سودا به شیر می‌زنند تا زمانی که شیر به دست فروشنده می‌رسد، خراب نشود.

از سوی دیگر مردم تصور می‌کنند شیرهای محلی، طبیعی است، در حالی که تنها تفاوتش با شیرهای کارخانه‌ای این است که چربی بسیار بالایی دارد که باعث خوشمزگی آن می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود برای حفظ سلامت از لبنیات صنعتی که اصول بهداشتی در تمام مراحل آن به کار رفته است، استفاده شود.

امتیــــاز : Article Rating

تاریــــخ : جمعه, 30 مرداد,1394



تب مالت و لبنیات سنتی

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک نظر دهید