تفاوت ویپ و سانترال چیست ؟


نوع ارتباط و زیرساخت

بستر ارتباطی این دو مرکزتلفن به عنوان تفاوت ویپ با سانترال بسیار حائز اهمیت است. مرکزتلفن VOIP یک سیستم تلفن تحت شبکه است که تمام ارتباطات آن با انواع سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای درون یا خارج از شرکت با استفاده از آدرس IP برقرار می‌شود. بنابراین با وجود چنین بستر ارتباطی هیچگونه محدودیتی در ایجاد ارتباط وجود ندارد.

اما سانترال پاناسونیک ماهیت آنالوگ دارد. مثلا برای برقراری ارتباط با یک تلفن رومیزی یک زوح سیم از سانترال تا تلفن کشیده می‌شود. بنابراین این سیستم تلفن آنالوگ دارای محدودیت‌های ارتباطی است. زیرا تمام ارتباطات این سانترال به صورت فیزیکی و بر روی یک زوج سیم برقرار می‌شود. بگذارید با یک مثال ساده تفاوت این دو نوع ارتباط را برایتان گوییم. فرض کنید یکی از پرسنل شما با داخلی ۱۰۱ قرار از از دپارتمان فروش به دپارتمان بازاریابی که در طبقه بالاست منتقل شود. در این شرایط اگر از سانترال پاناسونیک استفاده کنید، باید سیم تلفن این کارمند را تا طبقه بالا و نزدیک میز ایشان بکشید. اما اگر از مرکزتلفن VOIP استفاده کنید، دیگر نیازی به جابجایی سیم تلفن نیست، تنها کافیست تلفن رومیزی را به محل جدید منتقل و همانجا به شبکه داخلی متصل کنید.

توسعه و انعطاف پذیری

یکی از مهم‌ترین تفاوت ویپ و سانترال پاناسونیک میزان توسعه و انعطاف پذیری این دو مرکزتلفن است. همانطور که گفته شد، سانترال پاناسونیک یه مرکزتلفن آنالوگ است، به همین دلیل توسعه پذیری و انعطاف پایینی دارد و امکان ارتباط با سایر نرم‌افزارهای درون سازمانی مثل اتوماسیون اداری یا نرم‌افزار ارتباط با مشتری را ندارد. همچنین این سانترال آنالوگ امکان شخصی‌سازی بر اساس نیازمندی یک کسب‌و‌کار را نیز ندارد.

در مقابل، مرکزتلفن VOIP مخصوصا از نوع نرم‌افزاری قابلیت توسعه بسیار بالا و بدون محدودیتی را در اختیار یک کسب‌و‌کار قرار می‌دهد. در صورتی که از این سیستم تلفن استفاده کنید امکان ارتباط با تمام نرم‌افزاری‌های درون سازمانی وجود دارد و همچنین در صورت نیاز به هرگونه شخصی‌سازی، با استفاده از برنامه نویسی بر روی این سیستم تلفن تحت شبکه امکان پذیر خواهد بود.

هزینه استقرار و راه‌اندازی سیستم تلفنی

در حالت معمول هزینه استقرار مرکزتلفن ویپ و سانترل پاناسونیک تقریبا یکی است. زمانی تفاوت هزینه‌ها به چشم می‌آید که بخواهید ماژول‌هایی را روی سانترال پاناسونیک نصب کنید. مثلا برای استفاده از تلفن‌گویا نیازمند خرید یک ماژول سخت‌افزاری جداگانه و نصب بر روی سانترال هستید. در صورتی که تلفن‌گویا یا همان منشی دیجیتال به صورت پیش‌فرض و رایگان بر روی سیستم تلفن ویپ وجود دارد.

هزینه استقرار و پیاده‌سازی این دو سیستم تلفنی به عنوان یکی دیگر از تفاوت ویپ و سانترال برای مدیران کسب‌و‌کارها یا سازمان‌های دولتی در ارزیابی استفاده از این دو سیستم بسیار مهم است. به عنوان یک مثال دیگر، فرض کنید یک سیپ ترانک که نوعی خط تلفن است از شرکت شاتل تهیه کرده‌اید. با توجه به اینکه مرکزتلفن VOIP ماهیت شبکه‌ای دارد و از پروتکل هماهنگ با سیپ ترانک استفاده می‌کند، نیازمند خرید ماژول یا سخت‌افزار خاصی برای اتصال خط تلفن به سیستم تلفنی نیست. اما سانترال پاناسونیک به دلیل اینکه ماهیت آنالوگ دارد و از پروتکل هماهنگ با خط سیپ به صورت پیش فرض پشتیبانی نمی‎‌کند گاها نیازمند خرید کارت‌های خاص و لایسنس‌هایی است که این لایسنس‌ها و کارت‌ها هزینه‌ای سربار برای مدیر یک کسب‌و‌کار است.



تفاوت ویپ و سانترال چیست ؟

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک نظر دهید