مراقبت های دوران بارداری (2)


مراقبت های دوران بارداری (2)

در این مطلب، به بحث پیرامون سایر موارد مهم و با اهمیت در این دوران می پردازیم. دوران بارداری و شیردهی، یکی از حساس ترین دوران ها برای مادران و نوزاد آنهاست. تغذیه و مراقبت های ویژه این دوران نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این مطلب در ادامه ی مطلب مراقبت های دوران بارداری (1) به بحث پیرامون نکات تغذیه ای این دوران می پردازیم.

مراقبت های دوران بارداری و شیردهی

مراقبت هایی که توسط تیم درمانی برای خانم های باردار یا شیرده لازم است پیگیری شود عبارتند از :
ارزیابی وضعیت تغذیه ای و آموزش تغذیه مناسب به خانم های باردار و شیرده
تجویز و آموزش نحوه مصرف مکمل های غذایی
ثبت و پی گیری وزن گیری در طول بارداری

ارزیابی وضعیت تغذیه ای در اولین مراجعات خانم های بارداردر تامین سلامت مادر و جنین نقش مهمی دارد و توصیه میکنیم از ابتدای بارداری به طور مرتب علاوه بر پزشک متخصص به یک کارشناس تغذیه نیز مراجعه کنید.

اصول تغذیه صحیح

در طی بارداری و ماه های مختلف آن نیاز مادر و جنین به مواد غذایی، ویتامین ها و املاح تغییر می کند و نیازمند ارزیابی ابتدایی توسط کارشناس تغذیه و پیگیری مراجعات است تا تغذیه صحیح و مناسب تامین کننده نیاز مادر و جنین باشد.
آنچه که در تغذیه خانم باردار اهمیت دارد رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی می باشد.

چگونه می توان تعادل و تنوع را در برنامه غذایی روزانه رعایت نمود؟

بهترین راه براي اطمینان از مصرف متعادل و متنوع مواد غذایی در روز، استفاده از همه گروههاي اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، گروه میوه ها و سبزیها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها است.

تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی است و تنوع یعنی مصرف انواع مواد غذایی که در گروههاي غذایی قرار دارند.

انرژی:
در این دوران متابولیسم تا 15 درصد افزایش می یابد و انرژي مصرفی مادر باردار علاوه بر تامین انرژي مورد نیاز مادر و افزایش کار قلب وعروق، صرف رشد جنین، جفت و رحم می شود.
به منظور تامین افزایش وزن کافی، ذخیره چربی وپیشگیري از سوخت پروتئین ، نیاز به انرژي در سه ماهه اول بارداری شبیه زنان غیرباردار است، اما در طی سه ماهه دوم 340 کیلو کالری در روز و در طی سه ماهه سوم 452 کیلوکالری درروز افزایش می یابد.
البته در موارد چند قلویی، شیردهی همزمان با بارداري، کم وزنی پیش از بارداري و افزایش وزن ناکافی در دوران بارداري انرژي و حتی ریزمغذي هاي بیشتري مورد نیاز می باشد.

عواقب محدودیت انرژی

اگر مادر به میزان کافی تغذیه نشود، خودش به نسبت کمتری از جنین تاثیر منفی می پذیرد.
یکی از عواقب محدودیت شدید انرژی افزایش محصولات کتونی است.
ماده غذایی اصلی تولیدکننده انرژی بدن کربوهیدرات ها هستند مثل نان و برنج، و اگر دریافت غذایی مادر از این گروه کم باشد با سوزاندن چربی های ذخیره ای انرژی فراهم می شود, کتون ها نیز از سوخت چربی ها حاصل می شوند و ممکن است اثرات منفی روی مغز جنین بگذارند.
احتمالا کتون ها در جنین مادران بارداری که مبتلا به دیابت هستند خطرات بیشتری را ایجاد نمایند.

در مطالب بعدی به بررسی دیگر نیازها و گروه های غذایی مورد نیاز مادر باردار می پردازیم. با آوای سلامتی همراه باشید.



مراقبت های دوران بارداری (2)

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک نظر دهید